Saturday, 12 August 2017

MANUSIA YANG TERHIJAB

MANUSIA YANG TERHIJAB MENYANGKA DIALAH HAKIKAT DZAT DAN SIFAT...
 
Syirik ini lah yang menghijab mereka dengan Allah...

Ada Allah lah asbab adanya Alam... Wujud Allah mendahului Alam.
Adanya alam tanda adanya Allah pun boleh... itu tauhid orang awam lah yang baru islam... bukan martabat orang mukmin.

1. Allah itu sendiri adalah semua benda ciptaanNya secara fizikal/zahir?
Jawapan: Ini asas tauhid... laisaa kamislihi shaiun... bersalahan Allah swt dengan sesuatu yang baharu dicipta... mukholafahutulilhawadith... Allah tak serupa... bagaimana pulak Allah itu yang zahir... itu mazhar Allah... media kosong untuk menunjukkan tempat pengzahiran sifat-sifat Allah sedang sifat itu sendiri ghaib.

2. Allah adalah roh yang mendiami dalam diri makhluk-makhluk?
Jawapan: Roh juga mazhar Allah... untuk Allah tajallikan sifat-sifat-Nya...

3. Alam dan makhluk ini adalah pantulan imej Allah secara literal?
Jawapan: Bekas-bekas imej sifat-sifat-Nya (infial atau atsar) bukan Dzat... sedang Dzat Ghaib Mutlak. Sedang sifat dan afaal yakni perbuatan-Nya pun tetap ghaib... kita hanya menyaksi kesan dari takluq sifat dan perbuatan-Nya. Seperti tengok daun nyiur bergerak tanda adanya angin. Angin tetap tak nampak. Seperti bergeraknya jasad tanda ada roh... sedang ada roh pun tak nampak. Bersifatnya roh tanda adanya tajalli sifat-sifat Allah sedang sifat itu sendiri ghaib. Adanya tajalli sifat-sifat-Nya tanda adanya Dzat yang bersifat... sedangkan Dzat lagi lah Ghaib Mutlak.

4. atau alam dan makhluk ini hanyalah sebagai bukti nak menunjukkan adanya Allah walau Allah tak menunjukkan rupaNya di alam ini?
Jawapan: Ada Allah lah asbab adanya Alam dan Makhluk yang bersifat. Maka sifat-sifat yang kelihatan dialam ini semuanya dari manifestasi sifat-sifat-Nya. Sedangkan dalil adanya alam tanda adanya Allah itu untuk orang awam dan orang kafir yang nak fikir adanya Allah. Kita dah bertahun islam dan puluhan tahun solat kenalah naik martabat tentang ketuhanan... jangan duduk martabat budak kecik sampai mati. Tak salah kalau tak tahu yang salah tak nak belajar untuk tahu apalagi tak nak tahu dan tak kisah nak tahu...

Muga bermanafaat...
 
Syarah Hikam Tn.Ir Haji Alias Hashim Asy-Syattariyyah.

Join Chat
https://telegram.me/joinchat/AdZk9TzB124dUALDKnUYSQ

No comments:

Post a Comment

Kesah Guru dan Murid

"Percakapan guru dan murid..." Guru : "Tolong buatkan kopi dua gelas untuk kita berdua, tapi gulanya jangan engkau tuang d...