Wednesday 19 July 2017

BAGAIMANA MENCAPAI MAKRIFAH

BAGAIMANA MENCAPAI MAKRIFAH ?


Makrifah itu maksudnya Engkau Kenal sekenal-kenalnya akan realiti (hakikat) Diri engkau hingga tidak ada yang tidak kenal melainkan kenal belaka. Kenal yang sebenar-benar kenal inilah yang menyebabkan engkau tidak kenal kepada hal lain melainkan kenal engkau itu hanya berkaitan dengan Diri engkau sendiri saja.

Bahasa mudahnya, Bila engkau KENAL DIRI, automatik engkau akan lupa diri.
Lupa diri itu bukan bermaksud lupa daratan atau sombong. Lupa diri itu bermaksud akal engkau yang sentiasa melompat-lompat itu telah tenang dan melupakan segala hal-hal lain. Akal itu telah ‘shut down’ dan tidak lagi berfungsi. Pada situasi ini, yang berperanan adalah JANTUNG atau KALBU.

Cahaya atau Nur Kalbu yang berfrekuensi tinggi itulah yang menggerakkan segala pergerakan jasad engkau secara automatik. Tanpa berfikir, jasad engkau tetap sempurna melakukan segala aktiviti. Hal leka tanpa berfikir inilah yang dikatakan KUSYUK.

Tenaga Maha Kreatif yang menzahirkan Cahaya Getaran berfrekuensi Tinggi inilah yang digelar dengan pelbagai nama-nama lain seperti Nur Kalbu, Nur Muhammad, Cahaya Illahi, Cahaya atas Cahaya, dan pelbagai lagi nama lain.
Makanya, bagaimana untuk KENAL DIRI?
Untuk belajar KENAL DIRI, engkau perlu praktis hidup sebagai orang Kaya.
HIDUP ORANG KAYA.
Belajar hidup dalam kekayaan Diri. Bila kita sentiasa kaya Diri, kita sudah tidak perlukan apa-apapun, cukup hanya dengan Diri sendiri. Hanya orang miskin yang sentiasa tak cukup dan sentiasa hidup meminta-minta.

Bila engkau kaya, apa lagi mahu kepada harta? Apalagi mahu kepada kuasa ? Apa lagi mahu kepada tahta ? Bila engkau kaya, segalanya sudah cukup. Engkau makan apa yang ada. Engkau pakai apa yang ada. Engkau boleh tinggal di mana-mana. Engkau boleh tidur di mana-mana. Rumah orang kaya seluas langit. Hotelnya trillion bintang, bukannya setakat 5 bintang.
Hanya orang miskin yang sentiasa tak cukup-cukup. Sudah ada tempat tinggal, masih mahukan rumah. Sudah ada kuasa, masih mahu pangkat. Sudah ada kekayaan, masih mahu harta. Sudah ada tenaga, masih mahu kuasa. Sudah ada makanan, masih mahu terus cari makan. Sudah ada pakaian, masih rasa tak cukup baju.

Hanya orang MISKIN DIRI yang sentiasa hidup bermasalah. Orang KAYA DIRI sentiasa tenang, rileks dan gumbira.

Bila engkau masih banyak mahu mu, itu tanda engkau masih miskin. Belajarlah hidup dalam PENUH Kekayaan Diri. Bila sudah PENUH kekayaan, hidup engkau akan sentiasa cukup. Hidup dalam serba kecukupan inilah yang dikatakan HIDUP SIMPLE.

Hidup simple itu mengamalkan, makan apa yang ada. Pakai apa yang ada. Kerja apa yang ada. Nikmati apa yang ada.

Makanya, bagaimana untuk jadi KAYA DIRI ?

Bersambung....

No comments:

Post a Comment

pandang pandang

AKU memandang DIA dipandang Aku merenung DIA tertenung AKU lah TENAGA luar dan dalam TENAGA itulah KUASAnya alam Pertemuan dikiri dan ka...