Wednesday 19 July 2017

HAJI



TIDAK DIJEMPUT ALLAH MENUNAIKAN HAJI KERANA KUOTA HAJI TELAH PENUH ?
Jika engkau telah mampu untuk mengerjakan HAJI namun engkau masih tidak dibenarkan untuk mengerjakannya, maka tenangkanlah jantungmu kerana jika engkau tenang, engkau akan SEDAR bahawa ada maksud yang lebih mendamaikan dan ada TUJUAN yang lebih realistik di sebalik perkataan Haji itu.

Haji itu adalah sebahagian dari hal-hal agama yang telah dipolitik dan diperdagangkan. Banyak hal-hal ibadah keagamaan termasuk Haji telah dijadikan bahan perdagangan oleh pihak pihak berkepentingan untuk mendapatkan wang.

Justeru itu engkau perlu faham 5 syarat wajib Haji sebelum engkau boleh mengerjakannya.
1. ISLAM : Engkau perlu memahamkan perkataan ISLAM supaya engkau beroleh SELAMAT sebelum dan selepas mengerjakan hal HAJI-I

2. BERAKAL : Engkau perlu BIJAK-SANA dan BIJAK-SINI dalam memahamkan maksud HAJ-I. Bijak-sana itu adalah bijak memahamkan hal di LUAR Diri engkau. Bijak-sini itu adalah bijak memahamkan hal di DALAM Diri engkau.

3. BALIGH : Engkau perlu MATANG dalam pemikiran engkau agar engkau tidak buta-buta ditipu dan tidak membuta tuli mengikut dogma dan doktrin pihak-pihak yang berkepentingan yang menggunakan haji sebagai sumber mendapatkan wang.

4. MERDEKA : Engkau perlu MEMBEBASKAN Diri engkau dari segala doktrin keagamaan yang terpesong dari kebenaran Agama. Jangan jadi lembu yang ditarik hidung, mengikut saja tanpa tahu apa yang diikut.

5. MAMPU : Engkau perlu MAMPU mengalahkan kuasa pihak-pihak yang berkepentingan. Disebabkan haji telah dikawal dan diperdagangkan oleh pihak pihak yang berkepentingan, makanya engkau harus MAMPU dan BERKUASA untuk mengatasi kuasa mereka. Kuota Haji ada di tangan Pak Arab. Kuota Haji ada di tangan Raja, di tangan Pak Menteri dan di tangan-di tangan mereka yang 'berkuasa', makanya engkau perlu MAMPU untuk mengatasi kuasa mereka jika engkau benar-benar ingin ke Mekah untuk menunaikan haji, namun engkau hanya perlu BERKUASA ke atas Diri engkau sendiri andai engkau ingin naik HAJI-I.

KESIMPULAN
Jika engkau KENAL pihak yang BERKUASA, kuota haji bukan lagi jadi isu. Engkau boleh saja pergi menunaikan haji setiap tahun jika engkau KENAL akan si Raja atau Pak Menteri yang bertanggung jawap atau KENAL dengan mana mana penguasa yang berkuasa. Segalanya tentang KENAL dan KUASA !

Jika engkau tidak KENAL si Penguasa, terpaksalah engkau ikut SISTEM yang ada. Jika engkau MATI dalam keadaan engkau telah berkemampuan, tapi masih tidak "dijemput Allah" menunaikan haji, jawap saja pada Malai-kat yang bertanya dengan mengatakan......
Bukan salah aku...
Kuota Haji Dah Penuh !
Bolehkah ?

No comments:

Post a Comment

pandang pandang

AKU memandang DIA dipandang Aku merenung DIA tertenung AKU lah TENAGA luar dan dalam TENAGA itulah KUASAnya alam Pertemuan dikiri dan ka...