Monday 24 July 2017

Solat Wusta



SOLAT WUSTA (DITENGAH)

2.Surah Al-Baqarah (Verse 238)
Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala solat fardu, khasnya solat Wusta (solat di tengah), dan berdirilah kerana Allah dengan taat dan khusyuk.

Solat wusta iaitu solat (menyebut dan mengingati Allah) ditengah iaitu dari masa bangun tidur sehinggalah tidur semula.. Dilakukan disetiap masa jaga kita sejak dari bangun tidur (terbitnya fajar) sehinggalah kepada tidur semula (gelap malam)

Solat wusta ialah perbuatan menyebut dan mengingati Allah ditengah-tengah iaitu diantara bangun dari tidur sehinggalah sampai kepada tidur semula. Bertuhankan hanya kepada Allah, tidak mensyirikkan Allah dengan adanya diri sendiri dan adanya sesuatu selain dari Allah...

2.Surah Al-Baqarah (Verse 239)
Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka solatlah sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah, sebagaimana Allah telah mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya.

intipati
%solat tambahan 

No comments:

Post a Comment

pandang pandang

AKU memandang DIA dipandang Aku merenung DIA tertenung AKU lah TENAGA luar dan dalam TENAGA itulah KUASAnya alam Pertemuan dikiri dan ka...